Novinky v Microsoft Dynamics 365 Business Central v25 (2024 release Wave 2)

Opět je tu podzimní vlna novinek, která přináší řadu vylepšení ERP systému Micdrosoft Dynamics 365 Business Central. Přinášíme vám výběr toho nejzajímavějšího.

Inovace v oblasti Copilot a AI

Inovace v oblasti Copilota a umělé inteligence výrazně rozšiřují funkce Business Central, a to především tím, že usnadňují uživatelům každodenní úkoly a snižují množství rutinní práce. Copilot nyní:
  • může vytvářet analýzy včetně podpory nových jazyků vč. češtiny. Uživatelé mohou strukturovat analýzu pomocí jednoduchých vět a získat rychlé odpovědi na základě aktuálních dat
  • zjednodušuje vytváření produktových informací, jako jsou varianty, měrné jednotky, náhrady a dimenze. Tím zkracuje dobu uvedení nových produktů na trh a umožňuje rychlejší přizpůsobení se změnám v produktovém portfoliu


Ukázka využití funkce Copilot - návrh prodejních řádků
Ukázka využití funkce Copilot - návrh prodejních řádků
  • dokáže vytvářet prodejní řádky v prodejních dokumentech, jako jsou nabídky, objednávky nebo faktury, na základě strukturovaného vstupu nebo přirozeného jazyka
  • umožňuje vytvářet a aktualizovat číselné řady pomocí návrhů, které můžete upravit a následně aplikovat


Vylepšená synchronizace se Shopify

Dynamics 365 Business Central nabízí integraci s Shopify. Poslední aktualizace konektoru pro Shopify nabízí tato vylepšení:
  • podporuje přidávání položek jako variant a automatickou synchronizaci překladů z Business Central do Shopify. Překlady lze definovat pro každý jazyk, ve kterém má být položka v Shopify zobrazena
  • možnost nastavit individuální ceny a slevy, které doplňují globální ceny a ceny dle skupin zákazníků nebo slevových skupin
  • lze přesněji mapovat přepravní poplatky z Shopify do Business Central, včetně použití různých typů poplatků jako účetní položky, položky nebo položkového nákladu
  • při synchronizaci refundací a vratek v Shopify je nyní možné používat původní lokace pro vrácení, což snižuje manuální zásahy a riziko chyb. Proces vytvoření dobropisu je tak mnohem přesnější
  • nová možnost exportu zaúčtovaných prodejních faktur do Shopify umožňuje zákazníkům přístup ke všem fakturám, ať už byly vytvořeny v Shopify nebo v Business Central
  • nově lze sledovat různé platební metody (např. dárkové karty, kreditní karty) a automaticky vytvářet účetní záznamy pro přesnější zpracování
  • v Business Central lze nyní importovat a exportovat informace uložené v metafields a propojit je s položkami a variantami produktů
 

Rozšířené možnosti shromažďování a vykazování udržitelnosti

Dosahování cílů a ukazatelů udržitelnosti zlepšuje pověst společnosti, provozní efektivitu a vyhovění předpisům, což vede k úsporám nákladů a zmírnění rizik. Udržitelnost přitahuje investory, zákazníky a talenty, podporuje inovace a zajišťuje dlouhodobou životaschopnost. Business Central nyní rozšiřuje nástroje pro shromažďování a vykazování udržitelnosti:
  • nové Centrum rolí Manažera udržitelnosti zlepšuje provozní efektivitu poskytováním rychlého přístupu k hlavním environmentálním metrikám a datům o vyhovění předpisům. Uživatelé budou mít k dispozici menu se všemi důležitými informacemi o emisích a nákupu dokumentů souvisejících s emisemi a cíli
  • uživatelé mají možnost nastavit specifické ukazatele pro sledování udržitelnosti a přidávat cíle pro jednotlivé oblasti
  • lze nastavit interní poplatky, které si účtují za každou jednotku vyprodukovaných emisí
  • zaznamenávání emisí skleníkových plynů na základě nákupních faktur umožňuje firmám efektivně sledovat a snižovat jejich uhlíkovou stopu. Uživatelé mohou zahrnout údaje o emisích přímo do nákupní faktury nebo objednávky, čímž se eliminují duplicity při zadávání dat do Deníku udržitelnost
  • zákazníci stále častěji požadují produkty, které jsou šetrnější k životnímu prostředí. Pro sledování certifikátů udržitelnosti, které obdrželi vaši dodavatelé, můžete nyní tyto certifikáty přidat přímo k dodavatelům nebo k položkám
  • nově lze metriky udržitelnosti integrovat přímo do finančních výkazů
 

Další nové a vylepšené funkce pro podporu firemních procesů

Business Central v nové verzi uvádí novinky a vylepšení jak obecné funkcionality, tak funkcionality reflektující legislativní požadavky:
  • Business Central nyní podporuje různé typy scénářů předplatného, včetně opakované fakturace za služby a produkty. Šablony zjednodušují proces vytváření předplatných a plánování budoucích změn cen. Funkce zahrnují smlouvy pro opakovanou fakturaci, fakturační plány, fakturaci podle spotřeby a automatizované účtování
  • v oblasti projektů je funkcionalita rozšířena o možnost přidávat rozšířené texty k řádkům plánování projektu pro položky, zdroje, standardní text a účty, možnost rychlého vytváření objednávky na doplnění zboží přímo z projektů a využívat řízené zaskladnění a vyskladnění v rámci projektového řízení. V české lokalizaci lze nyní také vytvářet zálohy přímo z projektů nebo jednotlivých projektových úkolů. Servis
  • podobně jako v oblasti prodeje a nákupu je nyní možnost archivace servisních dokumentů
  • zákazníci, kteří mají sklady v různých zemích EU, mohou mít pro každou zemi jiné DIČ. Business Central umožňuje snadné nastavení alternativních DIČ a účtoskupin pro sklady zákazníků v různých zemích. Při použití různých dodacích adres na prodejních dokumentech systém automaticky aplikuje správné DIČ a odpovídající účtoskupiny
  • nová legislativa umožňuje českým firmám používat jinou měnu pro vedení účetnictví než českou korunu. Systém byl upraven tak, aby podporoval více měn pro záznamy a výkazy, zatímco DPH vykazování musí zůstat v českých korunách
  • alokační klíče umožňují automatizovat rozdělování nákladů a výnosů napříč účty a dimenzemi v pokladních dokladech
  • náklady a výnosy příštích období jsou nyní v české verzi upraveny tak, aby nebyl zvyšován obrat při odúčtování původní částky
  • díky nové funkci nebude při analýze zkreslován obrat na straně zákaznických a dodavatelských účtů při použití odlišných účto skupin. Systém automaticky zajistí správné zaúčtování, aby nedocházelo k chybnému zvyšování obratu na účtech
  • česká verze úpravy směnných kurzů nyní umožňuje zahrnout položky zaměstnanců. To pomáhá zohlednit transakce v cizí měně a jejich správné zobrazení ve výkazech
  • nově lze spravovat zálohové platby v souladu s českým zákonem o DPH tak, aby nevznikaly daňové doklady pro platby záloh nebo jejich částí v režimu přenesené daňové povinnosti
  • byla přidána funkčnost pro  neodčitatelnou DPH podle české legislativy, která podporuje vykazování DPH a účtování koeficientu na konci účetního období. Lze nastavit procentuální hodnotu pro  krácení DPH na vstupu a systém umožňuje automatické přepočítání na základě vypočítaného koeficientu
  • standardní funkce  Přiznání k DPH je nyní k dispozici i pro Českou republiku, což umožňuje podávat daňová přiznání v souladu s českými předpisy. Nové daňové přiznání lze generovat a odesílat na portál „Moje daně“ a lze jej okamžitě zobrazit a archivovat v systému
 

Uživatelská přívětivost

Vylepšené uživatelské prostředí pomáhá uživatelům intuitivně zadávat, aktualizovat a opravovat chyby v datech:
  • Business Central nyní nabízí přístupové klávesy s tipy pro více jazyků, což pomáhá uživatelům efektivněji procházet a ovládat prvky uživatelského rozhraní. Klávesové zkratky jsou nyní k dispozici v následujících jazycích: angličtina, dánština, nizozemština, italština, francouzština, němčina, španělština, portugalština, švédština, finština, norština, polština, čeština a islandština
  • funkce drag and drop umožňuje vložit více souborů najednou do záznamů v Business Central, což zjednodušuje správu dokumentů. Uživatelé mohou nyní jednoduše přetáhnout několik souborů do dialogového okna pro nahrávání
  • uživatelé Business Central mohou ve webovém klientu snadno upravovat šířku sloupců, aniž by museli personalizovat celý profil. To umožňuje lepší přizpůsobení rozhraní na různých zařízeních, což zrychluje vyhledávání a zpracování dat
  • Business Central zavádí moderní vyhledávání v seznamech, které se zaměřuje na sloupce optimalizované pro full-textové vyhledávání. Uživatelé si mohou vybrat mezi “starším” vyhledáváním a “moderním” vyhledáváním, které poskytuje rychlejší a přesnější výsledky
  • Business Central nyní také nabízí upozornění na problémy se zpracováním fronty úloh na pozadí. Nově lze nastavit zobrazování upozornění na problémy přímo v rámci systému nebo posílání externího oznámení pomocí Power Automate

Kompletní informaci o novinkách v Release Wave 2 si můžete přečíst na stránkách firmy Microsoft.